De verborgen tactiele binnenwereld van de hal en de zinsbegoochelende buitengevel worden verbonden door de uitnodigende transparantie van de erker
naast de entree.
Het gebouw is een ‘gadget’ op stedelijke schaal; Expressieve gebogen vormen in hoogglans zwart en chroom met de klassieke uitstraling van luxe artikelen zoals een Vespa scooter, Chanel damestas of een smartphone. Het imago van schoolgebouw volgt daarmee de (wens)wereld van de leerlingen. De vrijage met luxe neemt radicaal stelling tegen de achterstandssituatie waar de school en de buurt zich in bevond. De zwart spiegelende gevel reageert op deze inhoudelijk context.
De gevel kent 3 gradaties van spiegeling: 80 % in het hoogglans zwarte aluminium, 100%, maar wel doorzichtig in de ramen en letterlijk en volledig spiegelend in de chroomlijsten. De paradoxale, gelijktijdige werking van oplossen en versmelten in de context geeft het gebouw een extreem bescheiden en zich voegende waarde. Tegelijkertijd is het complexe spel van spiegelingen zeer tactiel en visueel verleidelijk en opvallend aanwezig. Een gevarieerde compositie van dak- en zijlichten valt het licht vanuit vele richtingen naar binnen. De grote volumes van de hangende driehoekige vleugel en de staande, ronde studio reflecteren en delen het daglicht op van groots naar klein; heel veel licht of juist bijna schemer. Naar onder sijpelt het licht door de spijlen van hangende trappen. Ook hier, diep in het binnenste van het gebouw, in de avontuurlijke foyer rond de Studio, verschijnen op de meest onverwachte plekken vlekken van zonlicht; zij kruipen langs dagelijks veranderende routes over de wanden, vloeren en trappen.