In het nieuwe stedenbouwkundigplan worden er zoveel mogelijk aangename verblijfsruimten voor de omwonenden gemaakt.
het
straatbeeld in de Siriusstraat werd gedomineerd door het autoverkeer en
parkeerplaatsen. Het vele openbare groen, speelplaatsen en wandelpaden waardoor
de Grote Waal zich kenmerkt zijn in de afgelopen decennia veranderd in anonieme
en onbehagelijke plekken waar het toezicht door schuttingen is verdwenen. De
oorspronkelijke bedoelingen van de stedenbouwkundigen van de Wederopbouw over
een veilig en plezierig gebruik van de openbare ruimte door de bewoners zijn
hierdoor in vergetelheid geraakt.
De Siriusstraat zal worden versmald en voorzien van drempels. De
parkeerplaatsen worden verplaatst naar de groenstrook
aan de achterzijde van de nieuwbouw. Dit gebied behoud zijn verblijfskwaliteit
door de achtergevel transparant te houden middels grote raampartijen en
entrees. Aan de voorkant van de nieuwbouw ontstaat door deze ingreep ruimte
voor een reeks openbare groene hoven. De nieuwe bewoners komen rond deze hoven
te wonen.
Intensieve en stimulerende samenwerking tussen de professionele partijen ,
gemeente, Intermaris, drie architecten, MOOI Noord Holland en beeldend
kunstenaars hebben de buurt vanaf het begin actief betrokken bij het
ontwerpproces.
Onder
stedenbouwkundige supervisie van Wiersema architecten, is het ontwerpvraagstuk
over de hoven met opzet opengelaten en aan de bewoners toevertrouwd.
Het
gefaseerde bouwproces stelt het ontwerp van de hoven uit tot de bewoners er
zijn gaan wonen. Dit zorgt ervoor dat de mensen de ruimte ook daadwerkelijk
kunnen ervaren. Er wordt op deze manier voor gezorgd dat er zo veel mogelijk
mensen bij het plan worden betrokken, de oude en nieuwe buurtbewoners krijgen hierdoor
zeggenschap over de inrichting van hun eigen leefomgeving.